ARCHALTFOTOKONZERV

Történeti és/vagy alternativ fototechnikák, fotokonzerválás és minden ami ezzel kapcsolatos: hírek, események, kiállítások, tanfolyamok, mittudomén. A http://archfoto.n1.hu/-s honlapom melléklete aktualitásokról.

HTML

Utolsó kommentek

Linkblog

Naptár

június 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2009.01.27. 11:04 archfoto

Stulik és a barit. Vintázsbuktatás.




A Getty Conservation Institute csapata (Dusan Stulik, Art Kaplan a Getty kutatói és Tram Vo fotókonzervátor) új módszert dolgoz ki a zselatin-bromid fotópapírok gyártmányának és korának beazonosítására.

Eddig helyes és költséges játékszereikkel a nem destruktív röntgen fluoreszcencens spektrometria és a Fourier-transzformációs infravörös spektrometria analízis használatával a fotókonzerválás és múzeológia tudományát szolgálták. Megállapították a különféle eljárásokkal készült fényképek vegyi összetételét s az így összegyűlt adatok segítségével végre egzakt módszerekkel lehetett megállapítani egy képről, hogy melyik módszer melyik változatával készült.

Mostantól a műtárgypiacot is szolgálják.

Mióta a híres fotográfusok vintázs kópiáinak ára, és a kereslet velük kapcsolatosan az egekbe szökött, kereskedelmileg is fontos kérdés lett, hogy melyik kópia a vintázs és melyik csak reprint. Vagy mondjuk melyik hamisítvány mert pl. nem is a szerző életében készült fotóanyagon van és ráhamisítottak valamilyen a szerzői kópiát bizonyító aláírást, pecsétet stb.

A zselatin ezüstbromid barit/fiber előhívó papírra (polgári nevén nagyítópapír) készült képeknél, egy, akár több évtizeddel később készült kópiát is nehéz vizuális eszközökkel megkülönböztetni egy korábbitól. Ráadásul 
több mint 100 éve (mindmáig) gyártanak hasonló anyagokat.

A módszer a baritrétegben található bárium és stroncium arányának meghatározásán alapul. A csapat feltételezése szerint ez minden gyártmánynál, szériánál más és más. Most ismert eredetű kópiák vizsgálatával gyűjtenek adatokat amelyek alapján majd az ismeretlen eredetűeket vélik azonosíthatni.






Dusan Stulik és Anne Cartier-Bresson
Dusan Stulik és Anne Cartier-Bresson
A http://www.artdaily.com/imagenes/2009/01/09/getty2.jpg címről linkelve


Ennek keretében például Henri Cartier-Bresson kellően datált képeit analizálták Párizsban a Henri Cartier-Bresson Foundation és az Atelier de Restauration et de Conservation des Photographies de Ville de Paris segitségével. (Ahol Anne Cartier-Bresson, a fotográfus unokahúga a főnök.)

Ha már ott voltak, dolgoztak egy kicsit a dolgon az Institut national du patrimoine fotókonzervátor tanulóival, a Musée d’Art Moderne, a Bibliothéque nationale de France, a Musée Carnavalet és a Maison Européenne de la Photographie munkatársaival is...



Régebbi bejegyzések a témában:

Hillotype, igaz is meg nem is. Stulik leleplez.

A Getty felhívása mindenkihez, Dusan Stulik és más...


Linkek:

Getty Conservation Institute Scientists Develop New Method to Aid in Authenticating:
http://www.artdaily.com/index.asp?int_sec=2&int_new=28311

Atelier de Restauration et de Conservation des Photographies de la Ville de Paris:
http://www.paris.fr/portail/Culture/Portal.lut?page_id=7672

Getty Conservation Institute:
http://www.getty.edu/conservation/

Az emlegetett technikák elmagyarázása a Kislexikonban.
http://archfoto.n1.hu/klexframe.html

 





2 komment

Címkék: fotokonzervalas fotómúzeum műtárgypiac


A bejegyzés trackback címe:

http://archfoto.blog.hu/api/trackback/id/tr91905738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kiká 2016.05.25. 11:18:00

Tök jó, hogy ez működni kezd, itthon is szükség lenne rá, a szövegben egyetlen Baki, hogy ACB nem leánya HCB-nek, hanem csak az unokahúga