ARCHALTFOTOKONZERV

Történeti és/vagy alternativ fototechnikák, fotokonzerválás és minden ami ezzel kapcsolatos: hírek, események, kiállítások, tanfolyamok, mittudomén. A http://archfoto.n1.hu/-s honlapom melléklete aktualitásokról.

HTML

Utolsó kommentek

Linkblog

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2010.08.02. 18:44 archfoto

177 éves a negatív. Vagy ilyesmi.



Utolsó módosítás: 2012. 08. 23.

2010. 08. 02..

Talbot 1835 augusztusában készíthette az elsőket, egérfogónak csúfolt kamerájával, a később kitalált negatív/pozitív eljárásának majdani pozitívanyagára (illetve, hát ez a legrégebbi ami fennmaradt a híres ablak-kép formájában). Bár a szaktudomány az ilyen jubileumokat majd mindig a hivatalos nyilvánosságra kerülés dátumátol számítja (biztos ami biztos) ez meg még csak a kísérleti periódus egyik epizódja. Ha már így állunk bármikor kiderülhet, hogy valamely más kísérletező (voltak még páran) előbb jutott idáig.

1834Talbot.jpg

A Talbot családja által mousetrap-nak (egérfogó) elnevezett kisméretű kamera. A http://www.talktalk.co.uk/media/images/galleries/technology/historyofthecamera/originals/1834Talbot.jpg címről linkelve


Ezek az ezüst-kloridos érzékenyítésű anyagok és a falu ácsa által készített kamerácskákkal gyártott fotók nem is voltak túl jók valódi fényképezésre, a rendkívül hosszú expozíciós idő és a rossz képminőség mián. Már Niépce se lehetett a fényképezés feltalálója mikor aszfaltos eljárásával röpke 8 órás expozicióval csinált kameraképet, ami egyébként se volt borotvaéles, így végül be kellett érnie a másodhegedűs szerepével Daguerre melett és azt is poszthumusz (bár eleinte másképp szólt a szerződésük). Más kérdés, hogy például Niépce is csinált negatívot ezüstkloriddal érzékenyített papírra kamerával, előbb is mint Talbot, csakhát az nem maradt fenn...

Másrészről a Daguerre féle módszer a nyilvánosságra kerülés időpontjában se volt például személyfényképezésre nagyon alkalmas, kivéve talán az élő szobor műfajában virtuóz artistákat, de csak ha tűző napon is tudták hozni a formájukat. A következő két év tökéletesítései oldották meg e problémát (ha nem is teljesen) a brómos érzékenyítés és (a magát magyarnak valló) Petzval József fényerős optikája révén. Ez nem mindegy ha meggondoljuk, hogy az elkészült dagerrotipek meghatározó többsége személyt ábrázol. Igaz viszont, hogy a képminőség már kezdetben is jobb volt az összes addig ismertnél.

Ne legyünk azonban kisstílüek, hiszen végül Talbot találmánya volt (1841-től) az első, gyakorlatban is használt negatív/pozitív eljárás, mégha az a negatívkészítési módszer egészen más elven is működött kémiailag mint ez az 1835-ös változat.

lacockwindow.jpg

A Lacock Abbey-i kastély keleti folyosólyán lévő rácsos ablakának képe. Ez a leghíresebb darabja a "mousetrap" kamerás sópapíros korszaknak, és ez a legkorábbi fennmaradt ilyen módszerrel készült kép, 1835 augusztusából származik amit itten ünnepelnek. A bradfurdi (UK) National Media Museum tulajdona.
A http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs343.snc4/41574_337304328833_5297_n.jpg
címről linkelve

Ebből az alkalomból kiállítás nyílt a Lacock-i Talbot múzeumban "Private Viewing of Celebrating the Negative" címmel. John Loengard amerikai fotós végigjárt egy csomó gyűjteményt és a fotótörténet általa legfontosabbnak itélt negatívjait fényképezte le a gyűjteménykezelő kezében. A facebookos lapján épp André Kertész: Satiric dancer c. híres képének negatívja látható.

  John Loengard: André Kertész: Satiric dancer c. híres képének negatívja a kurátor kezében  A https://static1.squarespace.com/static/52fd381ee4b09fa4d54f9d46/5547ea39e4b04fcadad66c72/555a2b2ee4b03301931b209d/1468014753931/001-Loengard_Kertesz--Satiric-Dancer.jpg?format=1000w címről linkelve

Augusztusra terveznek egy eseményt ahol újrajátsszák az első negatív elkészítését Talbot eredeti receptje alapján, a falu jelenlegi ácsa, Mark Ellis által készített mousetrap kamerával és Janet Burnett Brown részvételével, aki Talbot dédunokája. "The Dawn of Photography" néven fut a rendezvény amelyre minden hely betelt. A Workshopot Mark Osterman és France Scully Osterman vezetik akik normális esetben kollódiumos eljárás specialisták. Az intézmény jövőre talbotípia és dagerrotip workshopokat is tervez  (a direktor Roger Watson azelőtt Grant Romer, a George Eastman House dagerrotip gurujának munkatársa volt)

A Lacock-i Talbot múzeum ma már inkább csak kiállítóhely, múzeum főleg addig volt, míg gyűjteményét át nem helyezték a British Library-ba...

Ha már Népcet emlegettem, most  Niépce év kezdődik, lesz egy nemzetközi kongresszus is róla:

Esemény, Színhely/Event, Location:

Niépce in England - a major conference

The National Media Museum, Bradford, and Getty Conservation Institute, have announced a major international conference on recent advancements in scientific, art historical, and conservation research relating to the photographs which Joseph Nicéphore Niépce brought to England in 1827. The conference will take place in Bradford from 13-14 October 2010 and additionally will provide a unique opportunity to examine three Niépce plates out of their frames.

The conference will examine:

• Joseph Nicéphore Niépce and his work
• The first six photographs brought to England by Niépce in context
• Scientific investigation into the three Niépce photographs in the NMeM collection
• Dating and conservation of the original frames
• Conservation and preservation issues related to the Niépce plates

Formal registration for the Niépce in England conference will take place in May 2010. To register initial interest, contact the NmeM at rsvp.nmem@nationalmediamuseum.org.uk. The museum will hold your details on file and email you registration information in May 2010.



Dátum(ok) / Date: regisztráció: 2010 május
                    konferencia:
13-14 October 2010
URL: NipceFirstAnnouncement.pdf
http://britishphotohistory.ning.com/profiles/blogs/exclusive-niepce-in-england-a

 

Az "elsők" körüli érdekesség lehet, hogy míg Daguerre egyik híres korai képének, ahol egy embert is sikerült kiexponálnia, (lásd. Mostmeg a gyakorlati fényképezés lett 170 éves.) mind az eredeti lemezén lévő képe, mind az egykori színhelye eltűnt az idők során, addig a világ legkorábbi fényképének, a Niépce által (ugyancsak) a háza ablakából készített képének mind a lemeze, mind a színhelye ma is látható. Niépce háza is megvan ahonan a kép készült és az ablakok száma is változatlan. Épp csak az az ablak nincs meg, ahonnan a kép készült. Arra a falra ugyanis egy kéményt húztak fel és emiatt  az ablakot arrébb tették. A ház rekonstruálása során viszont a mostani ablakból (Niépce gépével)  készített képek, és az akkori kép számítógépes elemzésével meghatározták azt a szöget ahonnan az eredeti kép készülhetett. Így, noha az az ablak már nincs meg, mégis tudható hol állt a gép akkor mikor a felvétel készült. A Niépce-féle módszer legfőbb hátránya anno az volt, hogy semmilyen gyakorlati célra nem volt alkalmas a hosszú expozició és a rossz képminőség miatt, lám, e kép most mégis jó lett valmire...

Official image of the "first photograph" -- Joseph Nicephore Niepce's View from the Window at Le Gras, circa 1826 -- in 2003, without manual retouching.
Niépce 1826 körül, a háza ablakából készült képe , 2006-ban, retusálatlanul.A kép aszfaltos érzékenyítéssel, fémlemezre, kb. 8 órás expozícióval készült. A  Harry Ransom Center Gernsheim gyűjteményének tulajdona.
Forrás/source: http://www.npr.org/blogs/pictureshow/2010/09/13/129828522/gernsheim



This edited version shows more clearly the view from Niepce's window.
A fenti kép szerkesztett reprója amin jobban látszanak az ábrázolt dolgok.
Forrás/source: http://www.npr.org/blogs/pictureshow/2010/09/13/129828522/gernsheim

 

Linkek:

Fox Talbot Museum:
http://www.nationaltrust.org.uk/main/w-vh/w-visits/w-findaplace/w-lacockabbeyvillage/w-lacockabbeyvillage-talbotmuseum.htm

Celebrating the 175th anniversary of the photographic negative. Michael Pritchard blogjából:
http://britishphotohistory.ning.com/profiles/blogs/celebrating-the-175th

Fox Talbot Museum fényképei - Az új Mousetrap Cameras:
http://www.facebook.com/album.php?aid=236315&id=337304328833

Photo Museum, Restoring the home of Nicephore Niepce.
http://www.youtube.com/watch?v=WAcTHpuqQIs

Az emlegetett technikák elmagyarázása a Kislexikonban.
http://archfoto.n1.hu/klexframe.html


Régebbi bejegyzések a témában:

Mostmeg a gyakorlati fényképezés lett 170 éves.

Elkezdett 170 éves lenni a dagerrotípia, meg a fényképezés is.

175 éves a negatív. Vagy ilyesmi.

Vállas Antal meg a Magyar Fotográfia Napja.169 éve a dolognak

 

 



 

Szólj hozzá!

Címkék: kiallitas analog talbotipia histórikus fotótechnikák


A bejegyzés trackback címe:

http://archfoto.blog.hu/api/trackback/id/tr242193853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.