(Frissítve 2008. 09. 29.)
Robert Capa (Friedmann Endre, Budapest, 1913. október 22. – Thai-Binh [Vietnam],, 1954. május 25.) a spanyol polgárháborúban készült, többezer, elveszettnek hitt negatívja került az International Center of Photography-hoz, New-York-ba. (Az intézményt Cornell Capa [Friedmann Kornél, Budapest, 1918. április 14. – Manhattan 2008 május 23.], Robert Capa öccse alapította). Az anyagban még két fotográfus képei is megtalálhatók: Gerda Taro-é (Gerta Pohorylle, 1910. augusztus 1., Stutgart – 1937. június 27., Brunete, Capa barátnője) és David Seymour-é (David Szymin, 1911. November 20., Varsó – 1956. November 10., Szuez, vele alakította Capa a Magnum ügynökséget). Mindhárman művésznéven dolgoztak (az idézett cikk Warholhoz hasonlítja a dolgot) és mindhárman harctéren haltak meg. Capa aknára lépett Vietnamban, Seymourt lelőtték a Szuezi válság csataterén, Taro Spanyolországban halt meg balesetben – eltaposta egy tank. Az még kérdéses melyik kép kié.
A filmek 1939 és 41 között Weisz Imrénél, Capa barátjánál és laboránsánál voltak Párizsban (Capa ekkor már New-York-ban tatózkodott). Weisz Marseille-be utazott ahol letartóztatták és egy algériai táborba deportálták. A filmek viszont Francisco Aguilar Gonzalez mexikói tábornoknál landoltak (aki diplomata volt Marseille-ben az 1930-as években) és Mexikóba kerültek. A tábornok 1967-ben meghalt. Valószínűleg nem tudta kitől származnak a fotók, mindenesetre nem kereste sem Capát sem Weiszt, aki végül Mexikóba házasodott és ott élt haláláig.
Egy kontakt a most előkerült negatívokról. Capa és Taro képei. A spanyol polgárháború Rio Segre-i csatájánál készültek.
A kép a http://www.nytimes.com/slideshow/2008/01/27/arts/20080127_KENN_SLIDESHOW_2.html oldalról linkelve.
Csak a 90-es években jött rá egy Mexiko City-béli filmkészítő (neve nem szerepel a forrásokban) a képek eredetére, miután birtokába kerültek a negatívok (amiket a nagynénje örökölt, apjától, a tábornoktól), és levelet írt a New-Yorki városi egyetem egyik professzorának. Innen azonban még több minden történt, amíg a képek a mostani helyükre kerülhettek. A mexikói tulajdonos ugyanis aggódott, hogyha amerikába viszik a képeket az felzúdulást válthat ki Mexikóban, mivel ez az anyag kapcsolódik hazája fontos történelmi szerepéhez a spanyol polgárháborút illetően. (Mexikó a köztársaságiakat támogatta, a tábornok is segítette a menekülőket.) A bonyolult história részletesebben le vagyon írva a New York Times január 27.-i cikkében, mely e beírás egyik forrása is (ld.: lent, a Linkeknél).
Előzetes értékelés szerint több mint 3000 publikálatlan kép van az anyagban.
A http://graphics8.nytimes.com/images/2008/01/27/arts/27keeen-600.jpg címről linkelve.
-
A nitrocellulóz hordozójú negatívok tekercsben (kivéve a Taro féle részt, ahol csíkban vannak de nem túl jól), 3 poros és repedezett papírdobozba csomagolva töltötték az elmúlt évtizedeket - ami majdnem a legrosszabb forma a konzerválásuk szempontjából. (A spontán bomló anyag, gáznemű bomlástermékei nem tudnak eltávozni a tekercs belsejéből, emiatt a bomlási folyamat felgyorsul, + még a mexikói klíma.) A George Eastman House konzervátor szakemberei elkezdték a negatívok állapotának felmérését.
(2008. 03.) A közben elvégzett felmérés szerint az anyag igen jó állapotban maradt meg, kémiai beavatkozás nem szükséges. Az a Mexico City-béli padlás ahol sokáig voltak mégiscsak jó klimájú lehetett...
A Reuters képe a dobozokról. Fotó: REUTERS/Lucas Jackson
A http://www.reuters.com/news/pictures/articleslideshow?articleId=USB6390820080128&channelName=domesticNews#a=2 címről linkelve.
2008. 09. 29.
A megtalált anyagból kiállítást rendeztek az ICP -ben, aminek másodbemutatója Londonban lesz a Barbican Art Gallery-ben. Többek között "A milicista halála" című híres kép készítésének napján készült többi fotó is kiállításra kerül, tisztázandó a kép készítésének vitatott körülményeit.
This is War! Robert Capa at Work
International Center of Photography
September 26 - January 6, 2008
http://www.icp.org/site/c.dnJGKJNsFqG/b.2876507/
This is War! Robert Capa at Work
Gerda Taro
On the Subject of War
Barbican Art Gallery reflects on conflict and its visual representation.
17 October 2008 - 25 January 2009
Barbican Art Gallery
http://www.barbican.org.uk/artgallery/event-detail.asp?ID=8029
Link
Valódi A milicista halála 2008-09-29
http://www.echotv.hu/?akt_menu=7&newsid=82056
-
-
Linkek:
The Capa Cache By RANDY KENNEDY, Published: January 27, 2008, The New York Times (Több illusztrációval)
http://www.nytimes.com/2008/01/27/arts/design/27kenn.html?
New home for images by famed war photographer Mon Jan 28, 2008 6:41pm EST, Reuters (Több illusztrációval)
http://www.reuters.com/article/domesticNews/idUSB6390820080128
Robert Capa's Lost Negatives. An Update. by Ron Steinman March 2008
http://digitaljournalist.org/issue0803/robert-capa-s-lost-negatives-an-update.html
Robert Capa az Artportalon
http://artportal.hu/lexikon/muveszek/capa_robert
Cornell Capa az Artportalon
http://www.artportal.hu/lexikon/muveszek/capa_cornell
David Seymour - Wikipedia, the free encyclopedia (angolul)
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Seymour
Gerda Taro - Wikipedia, the free encyclopedia (angolul)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gerda_Taro
Gerda Taro kiállítása az International Center Of Photography-ban.
http://www.icp.org/site/c.dnJGKJNsFqG/b.2876511/k.1E74/Gerda_Taro.htm
Utolsó kommentek